Łukasz Szewczyk01.07.2009 (7:25)brak komentarzy

VoIP w Polsce: Prowadzą kablówki

Polacy coraz częściej korzystają z telefonii internetowej. Jak wynika z raportu firmy PMR "Rynek VoIP w Polsce 2009. Prognozy rozwoju na lata 2009-2012", wartość rynku telefonii VoIP w Polsce na koniec 2008 r. wyniosła 440 mln zł. Największą część przychodów w segmencie wygenerowali operatorzy sieci kablowych.
Według firmy badawczej PMR rynek VoIP w Polsce w dalszym ciągu stanowi niewielką część rynku telefonii stacjonarnej. W 2008 r. jego udział pod względem wielkości przychodów plasował się na poziomie nie przekraczającym pięciu procent. Telefonia VoIP nadal jest traktowana przede wszystkim jako narzędzie do wykonywania bezpłatnych połączeń "z komputera na komputer" przez użytkowników indywidualnych. W przypadku sektora biznesowego cały czas zdecydowana większość firm podchodzi do rozwiązań VoIP z dystansem, traktując telefonię IP najczęściej jako narzędzie dodatkowe.
W segmencie użytkowników indywidualnych dominują operatorzy telewizji kablowych, świadcząc usługi telefonii internetowej jako element pakietu "triple play". Na koniec 2008 r. posiadali ok. 450 tys. abonentów VoIP. Warto dodać, że oferta cenowa sieci kablowych pozycjonowana jest z reguły pomiędzy stawkami VoIP dostępnymi u dostawców wyspecjalizowanych w usługach telefonii internetowej, a usługami tradycyjnej telefonii stacjonarnej. Z jednej strony pozwala to na przyciągnięcie klientów, z drugiej zaś na generowanie relatywnie wyższych marż.

Aby zwiększyć przewagę konkurencyjną na rynkach lokalnych swoją ofertę o VoIP poszerzają także lokalni dostawcy Internetu. Usługi telefonii internetowej na coraz szerszą skalę pojawiły się także w ofercie operatorów telekomunikacyjnych, świadczących usługi telefonii stacjonarnej. VoIP jest w tym przypadku uzupełnieniem oferty i sposobem na zatrzymanie klientów. Z kolei udział w rynku wyspecjalizowanych operatorów usług VoIP (m.in. EasyCall, FreecoNet, HaloNet) pod względem wielkości przychodów pozostaje niewielki.

W ciągu najbliższych czterech lat dynamika wzrostu rynku VoIP w Polsce pozostanie na stabilnym poziomie. PMR oczekuje, że pozytywnie na wartość sektora wpłynie panujące w Polsce spowolnienie gospodarcze. Zarówno dla firm jak i gospodarstw domowych poszukujących oszczędności na rachunkach telefonicznych VoIP może stanowić przynajmniej godną uwagi alternatywę. Ponadto telefonia internetowa będzie w dalszym ciągu zyskiwać popularność jako element pakietów usług telekomunikacyjnych.
PMR