Łukasz Szewczyk19.03.2019 (9:14)brak komentarzy

Ministerstwo Cyfryzacji w ciągu czterech lat przeznaczy 9,5 mld zł na rozwój sztucznej inteligencji

W Polsce podejmowanych jest coraz więcej inicjatyw mających na celu szerzenie świadomości dotyczącej sztucznej inteligencji. Już teraz na rynku dostępnych jest wiele polskich technologii, które odnoszą sukces na świecie. Polskie wózki autonomiczne pracują w zachodnich fabrykach, a systemy Customer Intelligence pozwalają zwiększyć zarobki firmom z branży e-commerce.
Fot. Intel
- Polska jest ciekawym rynkiem z punktu widzenia rozwoju sztucznej inteligencji. Z jednej strony mamy pewne deficyty, np. środków inwestycyjnych, które możemy przeznaczyć na te działania, z drugiej strony w Polsce mamy bardzo ciekawy, dobrze przygotowany do pracy kapitał intelektualny w tym obszarze informatyki - mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Borys Stokalski, prezes zarządu Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Wdrożenie rządowej strategii rozwoju technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję ma ułatwić polskim firmom zaistnienie na rynku globalnych rozwiązań z sektora sztucznej inteligencji. O wysokim potencjale polskich firm w tym obszarze może świadczyć fakt, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem wśród klientów zagranicznych. Ministerstwo Cyfryzacji w ramach realizacji założeń do strategii SI w Polsce planuje do 2023 roku przeznaczyć ok. 9,5 mld zł na inwestycje z sektora sztucznej inteligencji.

- Dzisiaj w polskiej strategii narodowej dotyczącej rozwoju sztucznej inteligencji mówi się o środkach rzędu 9 mld zł i wydaje się, że to są środki stosunkowo ubogie w perspektywie do tego, ile na rozwój tego typu zastosowań wydają Chiny czy Stany Zjednoczone. Myślę jednak, że w Polsce widać potencjał i widać też konkretne rozwiązania, które mają dzisiaj niewątpliwie rangę produktów world crowd, czyli są na poziomie zdolnym do konkurowania z podobnymi produktami tworzonymi gdziekolwiek indziej - twierdzi Borys Stokalski.

Gwałtowna automatyzacja i robotyzacja przemysłu są nieuniknione. Według badań przeprowadzonych przez Oxford Martin School technologia uczenia maszynowego oraz sztuczna inteligencja mogą doprowadzić do skomputeryzowania blisko połowy amerykańskich zawodów w ciągu najbliższych dwudziestu lat. Podobny los czeka polskie firmy, a rządowa strategia sztucznej inteligencji ma przygotować je na ten scenariusz i dać im odpowiednie warunki do rywalizowania w branży SI na arenie międzynarodowej.

Niektórym już to się udało. Firma Upsaily to producent rozwiązań e-commerce wykorzystujących technologię uczenia maszynowego do poprawy wskaźników sprzedażowych. Platforma bazuje na sztucznej inteligencji, która w czasie rzeczywistym analizuje poczynania klientów, ich preferencje zakupowe i automatyzuje proces tworzenia scenariuszy marketingowych. Z kolei firma Astor, zajmująca się produkcją maszyn przemysłowych, wdrożyła na rynek roboty z serii MiR, czyli wyspecjalizowane maszyny fabryczne przeznaczone do automatyzacji transportu wewnętrznego. Modułowa konstrukcja robotów umożliwia dostosowanie ich do indywidualnych zapotrzebowań klienta, a najwydajniejsze jednostki mogą unieść nawet do 500 kg ładunku i przemieszczać się z prędkością do 7,2 km/h.

- Polskie, autonomiczne wózki wykonują już pracę w fabrykach zachodnich koncernów motoryzacyjnych. I to jest świadomy wybór klientów, którzy widzą, że właśnie autonomia tych wózków, czyli ta ich zdolność do inteligentnego interpretowania otoczenia, do inteligentnego zachowywania się w warunkach rzeczywistej fabryki, jest właśnie najwyższej klasy. Myślę, że to jest dobry prognostyk, że mamy rzeczywiście na tym rynku szansę. Ale ważne jest, żeby nie tworzyć w związku z tym barier rozwojowych - zaznacza ekspert.

W trakcie 11 Forum Gospodarczego Time w Warszawie sześć organizacji podpisało porozumienie na rzecz edukacji społeczeństwa w zakresie cyfryzacji oraz nowoczesnych technologii. Celem porozumienia ma być wypracowanie rozwiązań, które pozwolą polskim firmom przyswoić koncepcję przemysłu 4.0, zapoznać się z możliwościami, jakie stwarza technologia uczenia maszynowego, oraz wykorzystać pozyskaną wiedzę do zwiększenia konkurencyjności na rynku globalnym.

Według firmy badawczej MarketsandMarkets w 2017 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji wynosiła 16,6 mld dol. Szacuje się, że do 2025 roku wzrośnie do 190,61 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie niemal 37 proc.
Newseria