Michał Rogowicz03.09.2008 (20:26)brak komentarzy

Mobilność w środowisku biurowym

Badania przeprowadzone za zlecenie GN Netcom wskazują, że pracownicy biurowi spędzają więcej czasu niż wcześniej z dala od swoich biurek, ale nowe technologie zwiększają ich wydajność.
Najnowsze wyniki badań ujawniają, że zwiększona mobilność pracowników biurowych nie zmniejsza wydajności ich pracy. Niezależne badania zostały zrealizowane na zlecenie GN Netcom – światowego lidera innowacyjnych rozwiązań słuchawkowych – we współpracy z firmą E-Media. Przeprowadzono je na reprezentacyjnej grupie 150 pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii. Wyniki badania ujawniły, że blisko 85% personelu biurowego spędza cały lub część swojego czasu poza biurem. Jednakże, pomimo tego, ponad połowa wszystkich respondentów uznała, że ich wydajność zwiększyła się w ciągu ostatnich pięciu lat, a 56% z nich uznało, że nowoczesna technologia pozwala im pracować wydajniej, mniej się przy tym męcząc.
Uzyskane wyniki wskazują, że mobilność w biurze znacznie się zwiększyła w porównaniu z latami ubiegłymi. Prawie trzy czwarte wszystkich badanych spędza ponad półtorej godziny dziennie z dala od swoich biurek; 62% z nich spotyka się z kolegami/koleżankami, uczestniczy w spotkaniach z klientami i rozmowach konferencyjnych. Jednakże, dwie trzecie personelu zgadza się, że 50-90% czasu, który spędzają poza swoim miejscem pracy, jest produktywne. 56% respondentów uznało, że nowoczesna technologia pomaga im w utrzymywaniu wydajności. Mają w tym udział bezprzewodowe zestawy słuchawkowe, zdalny dostęp do sieci, urządzenia typu Blackberry i laptopy. Wszystko to pozwala personelowi pracować wydajnie w czasie, kiedy nie znajdują się przy swoich biurkach.

Badanie GN Netcom wskazuje także, że 68% pracowników biurowych pracuje mniej lub tyle samo w nadliczbowym wymiarze czasu pracy w stosunku do okresu przed pięciu lat, co dowodzi, że czas spędzony poza biurkiem nie ma negatywnego wpływu na obciążenie robocze.

Możliwość odbierania telefonów w czasie kiedy nie siedzi się przy biurku jest kolejnym czynnikiem, który zwiększa wydajność. Badanie pokazało, że ponad połowa pracowników nie odbiera co najmniej dwóch ważnych telefonów dziennie, co z kolei powoduje utratę czasu na próby dodzwonienia się do osób, które usiłowały się z nimi skontaktować. Ponad 60% badanych zgadza się z tym, że bezprzewodowe zestawy słuchawkowe pozwoliłyby im odbierać połączenia zarówno wtedy, kiedy są przy biurkach, jak i wtedy, kiedy od nich odeszli, co miałoby pozytywny wpływ na ich wydajność.

Z drugiej strony, 13% badanych pracowników uważa, że prawie połowa czasu spędzonego z dala od biurka jest bezproduktywna. Kluczowymi czynnikami ograniczającymi są tutaj: uczestniczenie w nieistotnych spotkaniach (41%), brak mobilnych narzędzi biznesowych (20%) i niezdolność koncentracji (12%).
GN