Łukasz Szewczyk19.02.2014 (12:29)14 komentarzy

Zawarcie umowy sprzedaży przez telefon będzie trudniejsze (infografika)

Po wejściu w życie nowej Ustawy o prawach konsumentów zmieni się sposób zawierania umowy sprzedaży przez telefon. Sprzedawca będzie musiał na wstępie określić cel rozmowy i potwierdzić umowę pisemnie lub mailowo.
smartfon telefon
Zła wiadomość dla sprzedawców, którzy prowadzą sprzedaż przez telefon. Po wejściu w życie nowej Ustawy o prawach konsumenta 13 czerwca 2014 roku będą musieli spełnić szereg wymogów aby skutecznie zawrzeć umowę i sprzedać tym samym towar.
Wszystko musi zostać spisane
Na początku rozmowy sprzedawca będzie musiał jasno określi cel rozmowy - czyli przedstawienie oferty i sprzedaż towaru oraz podać dokładne dane identyfikujące jego i osobę (firmę), w imieniu której dzwoni.

Kolejną zmianą jest konieczność potwierdzenia oferty na trwałym nośniku - czyli listownie bądź mailowo. Następnie klient również musi potwierdzić zamówienie w utrwalonej formie, np. odpowiadając na maila z ofertą. Oznacza to, że skuteczne zawarcie umowy sprzedaży przez telefon będzie wymagać wymienienia przynajmniej dwóch maili. Tylko spełnienie tych wymogów zagwarantuje skuteczne zawarcie umowy sprzedaży przez telefon.

Jaki wpływ będą miały zmiany dla sprzedawcy?
Niestety, ale najprawdopodobniej nowe wymogi zaowocują zmniejszeniem liczby umów zawartych przez telefon. Przepisy z jednej strony mają chronić konsumentów i to się zgadza - jasne i utrwalone przedstawienie oferty wyeliminuje niejasności i niedopowiedzenia, ale z drugiej strony sprzedawca straci jeden z głównych atutów sprzedaży przez telefon, czyli możliwość szybkiego zawarcia umowy sprzedaży - ocenia Rafał Bugajski manager serwisu PrawoEcommerce.pl
Jeśli wymienione wyżej warunki nie zostaną spełnione, umowa nie zostanie uznana za zawartą, a tym samym nie będzie wiążąca.
Wielu sprzedawców pominie zapewne etap pisemnego przesyłania oferty. W takim wypadku jednak klient będzie mógł na przykład domagać się zwrotu pieniędzy po 6 miesiącach, bo bez zawartej umowy nie ma podstaw np. do zachowania 14 dniowego terminu na zwrot towaru - dodaje manager serwisu PrawoEcommerce.pl
Nowa Ustawa o prawach konsumenta ma wejść w życie 13 czerwca 2014 roku. Jej celem jest ujednolicenie praw konsumentów w całej Unii Europejskiej, co ma wesprzeć handel transgraniczny.
PrawoEcommerce.pl

Komentarze (1 - 10 z 14)

No i bardzo dobrze, teraz jak usłyszę "ja dzwonie w sprawie umowy" to będę mógł się szybciej rozłączyć :)
 29  
Nie powinno byc takiego czegoś jak umowa na odleglość/telefoniczna wcale , bo rozmawiać sobie za mnie moze inna osoba taksamo jak i inna osoba bez mojej wiedzy moze za mnie maila wyslać . wiadomo jakiem mamy czasy ułatwienia kosztem bezpieczenstwa...
 13  
w końcu :)
 14  
Nie powinno byc takiego czegoś jak umowa na odleglość/telefoniczna wcale , bo rozmawiać sobie za mnie moze inna osoba taksamo jak i inna osoba bez mojej wiedzy moze za mnie maila wyslać . wiadomo jakiem mamy czasy ułatwienia kosztem bezpieczenstwa...
powinni przysłać umowę do podpisania w przypadku ORANGE tak jest że umowę jeszcze trzeba podpisać
 5  
Konsultanci motają, używają kruczków, wmawiają że dana promocja nie istnieje itp.
Wystarczy jedno słowo (nieopacznie przez nas wypowiedziane w danym momencie) .... i po kilku/kilkunastu dniach dostajemy pocztą umowę na zupełnie inną kwotę niż to co utargowaliśmy przez telefon.
Przykładów jest masa .... kablówki, NC+, CP, telekomy.
 9  
Czas najwyższy - tylko żeby znowu nie było takiej szemranej, nie wiadomo z czyjej inspiracji umieszczonej w Ustawie, wykorzystywanej przez operatorów furtki pozwalającej na natychmiastową zmianę warunków umowy przez co konsument pozbawiony jest rzekomo przysługującego mu prawa do jej odstąpienia...
No i dla lepszego zabezpieczenia przydałby się obowiązek przechowywania przez sprzedawcę całego nagrania telefonicznego przez cały czas trwania umowy (równiez po zakończeniu okresu zastrzeżonego - przejściu na czas nieokreślony) pod rygorem możliwości jej rozwiązania przez konsumenta ze skutkiem natychmiastowym i bez konsekwencji.
O możliwości rozwiązania umowy w taki sam sposób w jaki została zawarta już nawet nie wspominam bo to oczywista oczywistość.
 7  
W końcu skończy się wciskanie umów nieświadomym emerytom i rencistom.
 18  
Trochę za póżno ale dobrze ze w ogóle ;-)
 7  
nie wiem czy doczytaliście ale to jest sprzedaż nie przedłużanie umów na nowych warunkach, bo to są 2 różne rzeczy
 5  
to głównie masz wciskanie podczas sprzedaży d2d
 4