Łukasz Szewczyk23.09.2014 (13:20)3 komentarze

Nowe usługi, pakiety i konsolidacja szansą dla polskiego rynku telekomunikacyjnego

W 2014 r. wartość rynku telekomunikacyjnego spadnie drugi rok z rzędu i osiągnie rekordowo niską wartość 45,2 mld zł. Żeby jednak przerodziło się to w trwały trend wzrostowy, potrzebne są całkowicie nowe rozwiązania i usługi - prognozują analitycy firmy Audytel.
Zgubiony smartfon
Podczas kolejnego Briefingu Telekomunikacyjnego firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała swoje najnowsze oceny stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Analitycy Audytela prognozują, że łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w bieżącym roku wyniesie 45,2 mld zł, co oznaczałoby spadek o około 0,6% względem roku 2013.
Właściwie wszystkie segmenty rynku - poza dostępem NGA - wykazują objawy nasycenia. Dla wzrostu przychodów kluczowa staje się sprzedaż dodatkowych usług (np. multiroom, dodatkowe karty SIM dla mobilnej transmisji danych w każdym urządzeniu) albo wymyślenie całkowicie nowych usług. Szczególnie atrakcyjna wydaje się agregacja produktów spoza tradycyjnego obszaru komunikacji elektronicznej: dla biznesu usługi chmurowe , dla użytkowników indywidualnych - rozrywka i atrakcyjne treści multimedialne, zarówno na urządzenia mobilne, jak i stacjonarne. Dla krajowych operatorów i dostawców usług jest to ostatni dzwonek, bo jeśli sami czegoś nie wymyślą, to dostawcy OTT - zwłaszcza wielkie firmy globalne - okopią się na zdobytych do tej pory pozycjach, a potem przejdą do ataku.

W kontekście sprzedaży dodatkowych usług, kluczowym narzędziem operatorów jest pakietyzacja. Mamy przykłady z rynku, iż spadek liczby abonentów nie musi oznaczać spadku przychodów. Zwiększając liczbę RGU (usług) sprzedawanych na jednego klienta i odpowiednio je pakietyzując można dużo ugrać.
Kolejnym ważnym czynnikiem stymulującym rozwój rynku telekomunikacyjnego będzie konsolidacja rynku krajowego szczególnie w kontekście powstawania nowych sieci dostępowych w technologii FTTH. Jeśli spełni się scenariusz budowy dostępowych sieci światłowodowych przez dużych graczy, do przejęcia będzie ponad milion abonentów obecnie korzystających z niskiej jakości usług WiFi lub starych generacji sieci LAN i TV kablowych - powiedział Emil Konarzewski, Partner Zarządzający w firmie Audytel
W 2016 r. przychody operatorów z dostępu do Internetu przekroczą przychody z usług telefonii stacjonarnej. Udział rynku dostępowego w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 8% w roku 2009 wzrośnie w roku 2019 do ok. 12%.

Audytel: Wartość rynku telekomunikacyjnego
Zdaniem Grzegorza Bernatka, kierującego Działem Analiz Audytela, ostatnie dwa lata przyniosły Polsce bardzo dynamiczny rozwój sieci dostępowych NGA. W styczniu 2014 r. w ich zasięgu było 45% gospodarstw domowych - o 10% więcej niż przed rokiem. Jednak do średniej europejskiej sporo nam brakuje - średnia dla krajów UE28 wyniosła 61,8% (wzrost o 4% w ciągu roku). Według szacunków Audytela w latach 2014-2020 zostanie w Polsce zainstalowanych ponad 5 mln łączy FTTH/FTTC (Fiber-to-the-Home/Curb), z czego niemal 2 mln będą stanowiły modernizacje istniejących łączy. Aby ta prognoza spełniła się, niezbędne są jednakże olbrzymie inwestycje oraz likwidacja barier, jakie spotykają dziś operatorzy budujący sieci światłowodowe.

Komentarze (1 - 3 z 3)

Dlaczego jacyś "naukofcy" i "ekonomisty" zakładają, że firma musi co roku zwiększać swój zysk. Znam wiele drobnych firm których właściciele zarabiają na miesiąc 20-30 tys zł i wcale nie zamierzają co roku zwiększać swojego zysku o X%. Pracują po 6-8h dziennie, co najmniej 2 x w roku jadą na wakacje, stać ich na nowy samochód co 3-4 lata, wybudowali sobie wystarczające domy, nie muszą się martwić czy i starczy do pierwszego więc po co im jakiś coroczny wzrost o ileśtam procent skoro tak im dobrze?
 2  
Innowacja jest potrzebna, czasem jest to jakiś impuls, czasem nowy brand, czasem nowe hasło, czasem nowa oferta. Żeby nie szukać daleko - choćby Plush od Plusa. Niby tylko jedna literka, a jednak jest nowa jakość, pretekst do zainteresowania ludzi, a i to, co za hasłem Plush się kryje, jest ciekawe.
 0  
Literki to są doraźne propozycje do oferty. Oczywiście rynek pobudzają bo są ciekawymi ofertami. Nowe rozwiązania jakie są przywołane w tytule to raczej w stylu usługi głosowe po LTE, które testował już Plus. To jest coś nowego, ale jednocześnie nowa jakość usług. Pewnie niebawem pojawią się w ofercie. Rynek raczej wyczekuje znaczących zmian.
 0