18.10.2016 (22:34)23 komentarze
UPC Polska przejmie Multimedia Polska za 3 mld zł. Łącznie ponad 2,2 mln abonentów
UPC Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu akcji spółki Multimedia Polska, trzeciego co do wielkości operatora kablowego na polskim rynku. Transakcję wyceniono na 3 mld zł. Obecnie obie spółki obsługują łącznie ponad 2,2 mln abonentów, a w zasięgu znajduje się łącznie 4,6 mln gospodarstw domowych.
O tej transakcji mówiło się od dawna. Teraz staje się faktem. Liberty Global właśnie ogłosiło podpisanie przedwstępnej umowy zakupu akcji Multimedia Polska przez UPC Polska.
Prezes Multimedia Polska sprzedaż spółki tłumaczy m.in. tym, że rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. W jego ocenie rosnące wymagania klientów wymagają znaczących inwestycji, które będą mogły być realizowane tylko przez duże podmioty o zasięgu ogólnopolskim i globalnym, posiadające dostęp do odpowiedniego finansowania i najnowszych technologii.
Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby klienci Multimedia mogli korzystać z superszybkiego Internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji - Horizon TV - komentuje Mike Fries, prezes Liberty Global, spółki matki UPC Polska
W wyniku podpisanej dziś przedwstępnej umowy, wartość transakcji ustalona została na około 3 mld zł (760 mln USD), ale ostateczna cena nabycia może zostać skorygowana w dół w zależności od wyników operacyjnych i finansowych w okresie poprzedzającym zamknięcie transakcji. Cena stanowi równowartość 6,2-krotności osiągniętego przez Multimedia Polska wyniku EBITDA w roku 2015, skorygowanego o 124 mln zł (około 30 mln USD) prognozowanej rocznej wartości synergii powstałej na bazie przychodów i pozycji kosztowych.Ta transakcja potwierdza nasze przywiązanie do polskiego rynku i pozwoli nam na zrównoważenie warunków konkurencji z dużo większymi podmiotami ogólnopolskimi, co będzie korzystne dla konsumentów oraz polskiej gospodarki. Znacznie większy potencjał obu podmiotów zwiększy nasze możliwości dalszych inwestycji i rozwoju innowacyjnych produktów, realizując nasz strategiczny cel jakim jest zwiększania satysfakcji klientów - dodaje Frans-Willem de Kloet, dyrektor zarządzający UPC Polska
Transakcja zostanie sfinansowana poprzez zwiększenie zadłużenia oraz posiadane aktywa własne. Umowa nie obejmuje pozostałych aktywów Multimedia Polska w branży ubezpieczeniowej i energetycznej. Transakcja przewiduje zwyczajowe klauzule warunkowe, w tym konieczność uzyskania zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kupujący oczekują, że transakcja zostanie sfinalizowana w ciągu następnych dwunastu miesięcy.
UPC Polska i Multimedia Polska przekonują, że mając w zasięgu sieci ponad cztery miliony gospodarstw domowych i firm, połączone w przyszłości spółki będą mogły skuteczniej konkurować z korzyścią dla polskich konsumentów i firm. Na koniec czerwca 2016 roku w zasięgu sieci UPC Polska znajdowało się blisko 3,1 mln gospodarstw domowych czyli około 20 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce, a firma świadczyła usługi dla ponad 1,4 mln klientów korzystających z 2,9 mln usług. Na koniec drugiego kwartału 2016 roku w zasięgu sieci Multimedia - będącej głównie siecią koncentryczno-światłowodową - było 1,6 milion gospodarstw domowych, a firma obsługiwała ponad 832 tys. klientów korzystających z 1,4 mln usług, w tym z 643 tys. usług video, 493 tys. usług szerokopasmowego Internetu i 254 tys. usług telefonii (RGU). Ponadto, na koniec 2015 roku spółka posiadała 54 tys. abonentów telefonii komórkowej.
Prezes Multimedia Polska sprzedaż spółki tłumaczy m.in. tym, że rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. W jego ocenie rosnące wymagania klientów wymagają znaczących inwestycji, które będą mogły być realizowane tylko przez duże podmioty o zasięgu ogólnopolskim i globalnym, posiadające dostęp do odpowiedniego finansowania i najnowszych technologii.
Komentarze (1 - 10 z 23)