Łukasz Szewczyk01.02.2017 (10:38)32 komentarze

40 ml zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Plusa za reklamy internetu "bez limitu"

Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd - uznał UOKiK i nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych
Power LTE
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, operatora sieci Plus. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na billboardach hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.
Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Pokazują to przykłady: "Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia". "Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko".

Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

- Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy - wyjaśnia Marek Niechciał, Prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

Komentarze (1 - 10 z 32)

No i fajnie...
 39  
Brawo UOKiK, brać się ostro za krętaczy!
 45  
I co Zygmunt Solorz warto bylo tak oszukiwać?
 40  
takie newsy to ja lubię, krótko za mordę trzymać wszystkich złodziei i oszustów.
 32  
Żadna kara im nie straszna bo neidługo bierki w PPV puszczą a jelenie i tak kupią. Więc kasa się zwróci :)
 22  
"Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia". "Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko".

... bez limitu danych to jest tylko internet stacjonarny. A Solorz niestety i tak się odwoła od tej kary i będzie chciał jej maksymalnego zmniejszenia. :)
 17  
Czy to jest dziwne? Przecież PLAY też reklamuje internet bez limitu, a po wykorzystaniu 30 GB internet znacząco zwalnia. Po wykupieniu dodatkowego internetu (25 zł miesięcznie) prawdziwego "bez limitu" okazuje się że tu zwalnia po 100 GB. Chyba wszystkim należą się kary z tego tytułu? BEZ LIMITU ALE Z OGRANICZONĄ PRĘDKOŚCIĄ - tego w reklamie na ogół nie usłyszymy.
 20  
Boże!

Szczerze w szoku jestem nie myślałem, że aż tak zagrają..
Jak by nie pomyśleć chciał płacić Antek z Ulą mnie, a płacą więcej jak to rozumiem.. Było brać konkurencyjne premium bez numerów jak tanie premium z niespodzianką!
Przede wszystkim brawa dla ochrony praw konsumenta!
Już chciałem kończyć wypowiedź, ale naprawdę szok, bo niby smart dom niby taniej i dla rodziny, a tu takie rzeczy...
 10  
Brawo Wy!
 13  
Jedynym prawdziwym no limitem w polsce jest oferta "Play internet na kartę" zakupiona przed 1 czerwca 2016r dla kumatych:)
 4