Łukasz Szewczyk19.02.2018 (10:11)9 komentarzy

Eksperci: Nowe prawo telekomunikacyjne utrudni życie klientom. Zbyt skomplikowane umowy

Zamiast uproszczenia wzorców umów telekomunikacyjnych klienci otrzymają obszerne i skomplikowane kontrakty, których nie będą w stanie zrozumieć - uważa Związek Przedsiębiorców i Pracodawców i apeluje do rządu o zaniechanie prac nad nowelizacją prawa telekomunikacyjnego.
smartfon telefon
- Prawo narzuca operatorom takie sformułowania i rygory, że klient nie będzie w stanie w ogóle zrozumieć umowy. Intencją rządu są umowy paperless, a wychodzi jednak, że będą to umowy papermore. Klient, który przyjdzie ją podpisać, wyjdzie z książką telefoniczną, z której w dodatku nic nie rozumie - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Cezary Kaźmierczak, prezes zarządu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Zgodnie z proponowanymi zmianami klienci nie będą mogli już zmienić ani przedłużyć swojej umowy telefonicznie, tak jak dzieje się to teraz. Przepisy skomplikują też popularne wśród klientów aktywowanie usług np. pakietu danych. Firma telekomunikacyjna nie będzie mogła zrobić tego automatycznie po zakończeniu rozmowy. Aktywacja nastąpi dopiero po tym, jak klient zaloguje się do swojego konta e-mail, odczyta przesłaną korespondencję, zaakceptuje zmiany i odeśle ją operatorowi.

Nowe przepisy narzucają też firmom telekomunikacyjnym obowiązek automatycznego wysyłania klientom nagrań rozmów telefonicznych z biurem obsługi klienta. Po stronie operatorów rodzi to obowiązek przechowywania plików dźwiękowych na skrzynkach e-mailowych. Poza dźwiękowym zapisem rozmowy, klient otrzyma również - w miejsce obecnego jednostronicowego podsumowania zmian - szereg innych dokumentów, m.in. regulaminy i cenniki.

Rząd rozpoczął prace nad zmianą prawa telekomunikacyjnego, by zagwarantować klientom ochronę ich praw. Jednak zdaniem prezesa ZPP propozycje są niewspółmierne do założonego celu.

- Jestem subskrybentem kilku zagranicznych serwisów, w których nie podpisywałem "książki telefonicznej" i uważam, że moje interesy są dobrze chronione przez te firmy. Mogę w każdej chwili zrezygnować z umowy abonamentowej, po prostu przestając ją opłacać - mówi Cezary Kaźmierczak. - Trzeba się cofnąć, od nowa pochylić się nad tym. Przygotować rozwiązania, żeby podpisana umowa była przede wszystkim zrozumiała dla klienta - dodaje.

Za przykład rozwiązań dobrych dla klientów i firm oferujących usługi w abonamencie ZPP wskazuje globalne koncerny Google, Netflix czy Spotify. Według prezesa związku umowy abonamentowe powinny spełniać trzy podstawowe kryteria: mieć przejrzysty cennik usług, regulamin usługi i nie mogą zawierać klauzul niedozwolonych (tzw. abuzywnych).

- Proponujemy rozwiązania, które są przyjęte wszędzie na świecie. Wielkie, globalne koncerny radzą sobie na takich umowach i nikt nie jest oszukiwany. Trzeba po prostu skorzystać z tych wzorców, zamiast tworzyć administracyjne monstra - tłumaczy Cezary Kaźmierczak. - Zwykle wystarczy podać numer karty kredytowej, zaakceptować regulamin danej usługi, który musi być zgodny z prawem i nie może zawierać klauzul niekorzystnych dla klienta, a potem, co miesiąc pobierana jest z karty kredytowej należność. Tego typu umowy powinny zostać wprowadzone w Polsce.

Nowe prawo telekomunikacyjne to kolejny z wielu ostatnich projektów, który jest kwestionowany przez przedstawicieli przedsiębiorców. Związek zwraca uwagę, że problemem jest przede wszystkim nadmierna biurokracja.

- W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy tego tyle, że byłoby na cztery godziny czytania dziennie. Prawo zaczyna tracić jakiekolwiek swoje funkcje, bo trudno przestrzegać przepisów, których się nie zna - dodaje Cezary Kaźmierczak. - Rząd mówi o tym, że za jedną wprowadzoną ustawę będzie chciał likwidować dwie. To bardzo pozytywne działanie. Chcemy natomiast bardziej czerpać z wzorców światowych, bo Donald Trump za jedną wprowadzoną zlikwidował 27, więc może lepiej iść w tym kierunku.
Newseria

Komentarze (1 - 9 z 9)

Dopóki rządzi POPiS i pomagdalenkowa klika nie na co liczyć na mniejszą biurokrację. Ona w ostatnich 10 latach troska o 30%. Biurokraci, wojskowej i emeryci to nieśli wyborcy i spore grono ludzi, o krytych rządy dbają. Państwo polskie zwanie IIIRP nie troszczy się o obywateli, tworząc równe prawa tylko nadaje przywileje dla wybranych grup.
 4  
Teraz widać i czuć, moja decyzja o wyprowadzeniu się z abonamentu była słuszna.
 4  
a2mobile bez limitu,bez umów ,na full 19,90zł miesięcznie za wszystko!
 2  
Jednym słowem partacze na każdym kroku z tego nierządu.
 0  
przecie wiadomo dla kogo nieroby z rządu pracują, na pewno nie dla obywateli....
 4  
Nie będę polecał usługodawcy ale napiszę jedno - mam 5numerów telefonów z rozmowami bez limitu na numery stacjonarne i komórkowe w tym dodatkowo połączenia w Unii Europejskiej oraz internet 5GB dla dwóch numerów telefonów ,które mam za 0złotych miesięcznie i pozostałe 3numery za 20złotych miesięcznie z 10GB internetu na numer oraz internet światłowodowy ,telewizję i jeszcze coś co obniża mi rachunki o kolejne dziesiątki złotych miesięcznie.Oferty łączone to najbardziej oszczędne teraz rozwiązanie dlatego czekam na przejęcie Netii przez Cyfrowy Polsat ponieważ z Netią mam najlepsze wspomnienia bo w moim rejonie zamieszkania dawali najbardziej stabilny internet z najniższym Pingiem w grach online ,które Mnie interesowały.
 2  
Nie będę polecał usługodawcy
Wzruszyła mnie Twoja historia. Zgłoś się do Wybacz Mi!
 7  
Oferty łączone to najbardziej oszczędne teraz rozwiązanie dlatego czekam na przejęcie Netii przez Cyfrowy Polsat ponieważ z Netią mam najlepsze wspomnienia bo w moim rejonie zamieszkania dawali najbardziej stabilny internet z najniższym Pingiem w grach online ,które Mnie interesowały.
Wystarczy wejść na "Netia Szybki Internet opinie" (opiniuj . pl) żeby się przekonać, że spośród ponad 2 tysięcy opinii to 95 % jest absolutnie krytycznych. A o internecie od PLUS-a to już szkoda gadać.
 2  
A ja się cieszę z tej utrudnionej możliwości nabijania Polaków w butelkę.
Może w końcu skończy się handel danymi osobowymi i ciągłe telefony od naciągaczy?!
 1