Łukasz Szewczyk30.05.2019 (16:27)6 komentarzy

40 mln zł kary dla Plusa za bezprawne pobieranie opłat bez zgody abonentów

Polkomtel, operator komórkowej sieci Plus, bezprawnie pobierał opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług bez wyraźnej zgody abonentów na takie płatności - ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na operatora karę w wysokości 39,4 mln zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus. Stwierdził w niej, że Polkomtel stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotyczyły one dziewięciu usług (patrz tabelka) niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.
Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem.

- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za "Czasoumilacz" - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za każdą z praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka musi zapłacić 39 457 264 zł.

To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu). - Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Kara to nie wszystko. Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.

Decyzja nie jest prawomocna, Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia.

Komentarze (1 - 6 z 6)

norma,kredyty nabrali a za co spłacać.firma tonie,karma powróciła....
 3  
I bardzo dobrze że UOK bierze się za tak nieuczciwe praktyki operatorów i sowicie karze. Niestety operatorzy stosują często takie nieuczciwe praktyki wobec niczym nieświadomych klientów.
Kiedyś na szczęście miałem telefon w Plusie na kartę. Na szczęście na kartę bo szybko zauważyłem że coś jest "nie halo" i pieniądze szybko znikają. Okazało się że miałem uruchomiony pakiet internetowy ale pieniądze i tak były pobierane ponieważ telefon korzystał ze strumienia WAP. Wtedy straciłem jakieś 30 zł ale gdybym miał abonament to po otrzymaniu faktury niespodzianka byłaby bardzo bolesna.
Identyfikacje tego ustawienia wcale nie była taka łatwa. W salonie nie wiedzieli o co chodzi. Na infolinii Plusa też od razu nie wiedzieli. Dopiero połączenie z odpowiednim departamentem i zbadaniu sprawy ukazało problem. Tak więc skoro w Plusie pracownicy od razu nie wiedzą o co chodzi to skąd ma o tym wiedzieć abonent?
 5  
Dawno im się należało ale i tak nie zapłacą, odwoływać się będą przez 10 lat
 5  
...już widzę jak to Krok płaci......mhm,mhm...
 3  
ludziom te czasoumilacze bokiem wyszły......z portfela, kara zasłuzona !!! ja bym sie wsciekł jakby mi takie gOwno odwalili
 0  
A co z UPC - Pakiet Bezpieczeństwa ? Ta usługa była aktywowana automatycznie po podpisaniu umowy, pomimo że jej nie chciałem. Oczywiście w moim przypadku na drugi dzień została deaktywowana przez stronę - ale jest wiele osób, które o tym nie wiedzą i po "darmowym okresie" naliczali za pewne opłaty...
 0