Łukasz Szewczyk02.07.2019 (11:02)6 komentarzy

UOKiK: Netia dzwoniła bez zgody klientów, teraz zaoferuje rekompensatę

Netia dzwoniła do konsumentów z ofertą zawarcia umowy, choć nie miała na to ich zgody. Konsumenci mogą teraz liczyć na rekompensaty.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłaszały się osoby, które skarżyły się na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego - Netii. Urząd przeanalizował zgłoszenia od konsumentów i rozmowy sprzedażowe, które prowadzili z nimi konsultanci. Wynikało z nich, że Netia dzwoniła z propozycją zawarcia umowy, mimo że nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. Jest to niezgodne z prawem telekomunikacyjnym.
- Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Netia uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do zmiany zasad współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.

Netia zaproponuje również konsumentom rekompensaty. Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z usług.

Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji:
• 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo
•wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, albo
• zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo
• dostęp do programu antywirusowego na rok, albo
• dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą mogły wybrać jedną z kilku opcji:
• zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z np. niższym abonamentem lub
• mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo
• dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.

Czas na skorzystanie z rekompensaty to trzy miesiące od pojawienia się informacji na stronie netia.pl.

Netia opublikuje decyzję na swojej stronie internetowej, pojawią się też ogłoszenia w prasie. Szczegóły rekompensaty dla poszczególnych grup klientów są opisane w decyzji UOKiK.

Komentarze (1 - 6 z 6)

No pięknie. Nareszcie widać jakieś efekty RODO. Chociaż przydała by się jeszcze lista Robinsona, gdyż wyrażnie zgody na kontakt marketingowy niekiedy jest wymuszane przez operatorów/serwisy, najczęściej za pomocą zniżek.
 6  
Uważam, że UOKiK powinien właśnie nałożyć karę finansową na operatora, co być może w przyszłości doprowadziłoby do tego, że Netia przemyślałaby kolejną podobną próbę łowienia klientów. W przypadku rekompensat nie ma pewności, czy do takiego działania znowu nie dojdzie.

Przedstawione propozycje rekompensat są śmieszne, zwłaszcza te oferowane osobom niebędącymi abonentami Netii; jaka jest szansa, że osoba która została napastowana przez call center tego operatora będzie chciała zostać jego abonentem? Opcje dostępu do programu antywirusowego i kanałów pozostawiam bez komentarza.

Urząd wyjątkowo nie popisał się z tą decyzją.
 7  
To samo robilo T mobile. Mialem telefon w Orange i zablokowana wszelkie zgody marketingowe, nawet doplacalem 6 ( znizka abonamentowa za zgody ) zeby nikomu nie przekazywali danych osobowych. I co ? T-mobile dzwonilo z oferta przeniesienia do nich numeru , a ma odpowiedz skad maja dane i czy maja moja zgode mowili ze kupili legalnir dane od firmy ( tu powiedzieli nazwe , ktorej nie udalo mi sie potem znalesc ). A ze baze, ktos wymiosl / ukradl z orange swiadczy to ze pierwszy telefon z tmobie zadzwonil dokladnie w pierwszy dzien w ktorym moglem przedluzyc umowe z orange, a ostatni byl 2 dni przed wypowiedzeniem umowy z orange
 6  
Tak samo postępuje firma pożyczkowa LoanMe.
Zdobędą numer (jak to określają) z ogólnie dostępnych źródeł) i wysyłają sms'y że czeka pożyczka do wzięcia.
Są coraz bardziej nachalne.
Gdy się do nich zadzwoni, żeby zaprzestali procederu, chwilę po odłożeniu słuchawki dzwoni telefon konsultanta, że dostał właśnie informację iż się chce wziąć pożyczkę.
Rotor wielbiciel wiatraków 2.07.2019 (17:12:01)
 4  
No nie!!
Jak może UOKiK tak zrobić bo czytam i oniemiałem z wrażenia.
Rekompensata dla tych co już w netii - to ja rozumiem
Rekompensata dla tych co wypowiedzieli lub jeszcze nie są z netią to tutaj jest kompletny idiotyzm.
Jeżeli dana osoba wypowiedziała umowę z netią to oczywiste że z jakichś to względów podjęła taką decyzję . Jest jeszcze kwestia dla tych co nie mają umowy z netią to tutaj jeszcze gorzej wygląda.
Decyzja jaką UOKiK wydał to że rekompensatę tylko się wtedy otrzyma jak umowę się podpisze i to jest kompletny idiotyzm. Jak nie chce mieć dana osoba z netią nic do czynienia - żadnej umowy a rekompensata należy jej się to dlaczego musi z netią umowę podpisać.
Niech no ktoś mi wytłumaczy dlaczego osoba która nie chce mieć z netią żadnej umowy to UOKiK nakazuje w ramach rekompensaty wręcz podpisać umowę. To jest wielka niesprawiedliwość!!!
 3  
Dla klientów do których firma wykonywała telefony a są niezadowoleni z jakości usług TV jest okazja do wypowiedzenia umowy bez konsekwencji finansowych i przejścia do innego konkretnego operatora IPTV .
 6