Łukasz Szewczyk17.01.2020 (22:13)23 komentarze

Vectra przejmie sieć Multimedia Polska. Jest warunkowa zgoda UOKiK

Vectra może przejąć Multimedia Polska, ale musi sprzedać sieć w ośmiu miastach, a w 13 kolejnych dać konsumentom możliwość zmiany operatora - zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Vectra przejmie sieć Multimedia Polska. Jest warunkowa zgoda UOKiK
UOKiK wydał warunkową zgodę na przejęcie sieci Multimedia Polska przez Vectrę. Przeprowadzone badanie rynku wskazało, że wydanie zgody na transakcję doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji na lokalnych rynkach. Jednocześnie możliwe było nałożenie na Vectrę określonych warunków, których spełnienie wyeliminuje zagrożenia dla równej rywalizacji przedsiębiorców.
- Nałożony przez nas warunek dotyczy łącznie 21 miejscowości. Składa się z dwóch części. Pierwsza ma charakter strukturalny, czyli polega na sprzedaży sieci. Dotyczyć to będzie ośmiu miast, w których udziały uczestników koncentracji są największe. W pozostałych 13 Vectra będzie musiała umożliwić klientom zmianę operatora bez ponoszenia kosztów - mówi Michał Holeksa wiceprezes UOKiK.

Zgodnie z nałożonym warunkiem Vectra będzie musiała sprzedać sieć należącą do niej lub Multimediów w ośmiu miejscowościach (Gorzowie Wielkopolskim, Kwidzynie, Łowiczu, Olsztynie, Ostródzie, Pogórzu, Pruszczu Gdańskim i Stargardzie). Vectra utworzy nowe spółki, do których przeniesie mienie z każdego z wymienionych miast - m.in. umowy z abonentami, infrastrukturę telekomunikacyjną, umowy z pracownikami, dokumentację księgową i techniczną oraz bazy abonentów. Następnie te spółki zostaną sprzedane niezależnemu inwestorowi. Kupujący nie będzie mógł należeć do grupy kapitałowej Vectry ani być współkontrolowany przez żaden podmiot z tej grupy. Będzie musiał zostać zaakceptowany przez UOKiK. Do czasu sprzedaży nowe spółki będą musiały świadczyć usługi dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego internetu stacjonarnego na poziomie nie gorszym niż wcześniej Vectra lub Multimedia. Ponadto, do czasu sprzedaży, Vectra nie będzie prowadzić aktywnych działań marketingowych w celu pozyskania abonentów korzystających z tych sieci.

Kolejnym warunkiem jest umożliwienie abonentom z 13 miejscowości swobodnej zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi. Będzie to możliwe w Barcinie, Inowrocławiu, Kruszwicy, Lubiczu Dolnym, Łęczycy, Mogilnie, Nakle nad Notecią, Piechcinie, Słubicach, Strzelnie, Suwałkach, Szubinie i Świnoujściu. W ciągu siedmiu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji Vectra musi poinformować klientów, że w czasie kolejnych dziewięciu miesięcy mogą bezpłatnie rozwiązać umowę dostępu do płatnej telewizji i/lub szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do internetu. Dotyczyć to będzie umów z Vectrą i jej spółkami zależnymi, w tym z Multimediami.

Powiadomienie może zostać wysłane listem poleconym lub mejlem. Ponadto ta informacja będzie przekazywana wraz z rachunkami i fakturami oraz za pośrednictwem dekoderów

Jak UOKiK badał rynek?
Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem UOKiK przyjął, że płatna telewizji stanowi odrębny rynek produktowy niż naziemna telewizja cyfrowa. W praktyce oznacza to, że Vectra i Multimedia rywalizują o klientów z innymi telewizjami kablowymi oraz satelitarnymi. Potencjalni abonenci płatnej telewizji w małym stopniu są zainteresowani usługami telewizji naziemnej.

W przypadku internetu, podobnie jak wcześniej, urząd rozróżnił rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci. Wynika to m.in. z prędkości, jakości i stałości łącza oraz preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą.

Natomiast w ujęciu geograficznym - rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej i szerokopasmowego dostępu do internetu prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji i dostępu do stacjonarnego internetu jest obszar miasta. Wynika to m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym rywalizacji o klienta na konkretnym terenie.

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, prezes UOKiK może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata. Od
2004 r. jest to 31. rozstrzygnięcie nakładające obowiązki na zgłaszającego transakcję oraz pierwsze wydane w 2020 r.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Komentarze (1 - 10 z 23)

a jak już tort będzie podzielony między 3 graczy to M. się sprzeda niemiaszkom i kasa z sektora usług dla plebsu poleci na zachód
 5  
oczywiscie chodzilo o V.
 1  
A czemu Vectra w Inowrocławiu, Barcinie,Szubinie ma dać klientom 9 mce na ewentualne odejśćie do konkurencji.. Skoro na tym rynku jest Multimedia i Servnet..
 3  
Już nie będzie informacji w podawanych informacjach że "UPC największy operator w Polsce" ,teraz będzie info"Vectra Największy Operator w Polsce".BRAVO VECTRA.
 0  
Jakby za tym szły kanały nowe byłoby SUPER!
 1  
może konkurencja w końcu będzie anie tylko pozory stwarzane .Oferty programowe stworzone z rozumem anie jak obecnie groch z kapustą i tylko cenny inne mają .
 0  
Już nie będzie informacji w podawanych informacjach że "UPC największy operator w Polsce" ,teraz będzie info"Vectra Największy Operator w Polsce".BRAVO VECTRA.
nie wiem z czego tu się cieszyć skoro jeden z największych najgorszych jakościowo operatorów przejmuje jeszcze gorszego pod tym względem. I dalej abonenci tych operatorów będą sto lat za...
 2  
Już nie będzie informacji w podawanych informacjach że "UPC największy operator w Polsce" ,teraz będzie info"Vectra Największy Operator w Polsce".BRAVO VECTRA.
a policzyłeś czy na pewno bez tych 8 miast
 3  
Ale dali im warunki jak kupuja to kupuja po co stawiac warunki chore to
 2  
widać jedno że konkurencja na rynku tv nie jest szkodliwa . A może monopol POLSATU CYFROWEGO jest lepszy .od zdrowej konkurencji na oferty programowe i internet .widać że niektórzy nie rozumieją pojęcia konkurencji .
 1