Jakie są podstawowe kanały promowania firm w internecie?
![Jakie są podstawowe kanały promowania firm w internecie? Jakie są podstawowe kanały promowania firm w internecie?](/assets/i/1500/83507.jpg)
Kanały marketingowe -- czym są i jak z nich korzystać?
Kanały marketingowe to narzędzia i sposoby, za pomocą których firmy docierają do swoich potencjalnych klientów. Wybór odpowiednich kanałów jest bardzo ważny, bo oprócz tego, że pozwala na skuteczne promowanie produktów i usług, budowanie relacji z odbiorcami czy wzrost sprzedaży to przez to, aktualnie jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie lub porażce marki.
Najczęściej kanały marketingowe dzieli się na trzy kategorie -- tradycyjne, cyfrowe oraz bezpośrednie. Trzeba przyznać, że każda z tych form będzie mieć dla firm swoje zalety, jednak na rzecz tego artykułu przeanalizujemy jedne z najpopularniejszych kanałów marketingowych online.
Podstawowe kanały promocji w Internecie -- co jest warte uwagi?
Gdy uwzględnimy różne preferencje grup docelowych, własne cele biznesowe, czy też budżet okazuje się, że dla naszej marki idealnym rozwiązaniem może być coś kompletnie innego, niż dla innego przedsiębiorstwa. Właśnie dlatego jedną z najważniejszych kwestii jest, aby format reklamy maksymalnie dostosować do potrzeb swojego biznesu, przez co będziemy mieć wyższe prawdopodobieństwo sukcesu.
Oto kilka z podstawowych kanałów promocji w sieci:
1. Performance Marketing
Z performance marketingiem spotykamy się niemal na każdym kroku, gdy surfujemy w Internecie. To jeden z kluczowych kanałów promocji w sieci, bo skupia się na skłonieniu użytkownika do podjęcia określonego działania, co w konsekwencji dla nas oznacza osiągnięcie konwersji. W jego skład wchodzą wszelkie działania związane z płatną reklamą cyfrową, jak na przykład różne rodzaje kampanii Google Ads, reklamy w Meta Ads, programy afiliacyjne, czy promocje w porównywarkach cenowych.
Przykładem efektywnego wykorzystywania płatnej kampanii (w tym przypadku reklamy displayowej, czyli banerów reklamowych na stronach internetowych) jest Coca-Cola. Firma znana jest z imponujących kampanii tego rodzaju. Dzięki silnym wizualizacjom i precyzyjnemu targetowaniu ich reklamy skutecznie przykuwają uwagę odbiorców i są w miejscach, gdzie przebywają ich potencjalni klienci.
2. Pozycjonowanie
W sytuacji, gdy chcemy kupić konkretny produkt, znaleźć wykonawcę usługi lub zwyczajnie szukamy odpowiedzi na nurtujące pytanie, najczęściej kierujemy się do Internetu. Bardzo często to wyszukiwarki stanowią pierwszy punkt styku klientów z firmą, a według badań nawet 53% całego ruchu na stronach internetowych pochodzi właśnie z nich.
Nie wystarczy jednak jedynie istnieć w sieci, aby dać się znaleźć. Kluczowe jest tutaj zadbanie o widoczność strony, czyli wdrożenie działań z zakresu strategii SEO ( Search Engine Optimization). Zdobywając wysokie pozycje w wynikach organicznych, zyskujemy dużo większe prawdopodobieństwo, że to link do naszej witryny zostanie tym, wybranym przez użytkownika sieci i kliknięty.
3. Social media
Social media to kanał promowania marki, który jest jednym z najlepszych, jeśli chodzi o bezpośredni kontakt firm z ich odbiorcami. Platformy takie jak Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok czy Twitter pozwalają na budowanie zaangażowania, tworzenie społeczności wokół marki oraz szybkie reagowanie na potrzeby klientów. Według raportu Hootsuite z 2023 roku, 59% światowej populacji korzysta z mediów społecznościowych, co czyni ten kanał wręcz niezbędnym elementem promocji.
Dla przykładu, Nike bardzo dobrze łączy ze sobą możliwości, jakie dają social media i cały czas stara się podejmować wszelkie możliwe działania z nimi związane. To marka, która znakomicie wykorzystuje media społecznościowe do budowania swojej globalnej pozycji. Ich kampanie na Instagramie są pełne emocji, inspirują do aktywności fizycznej i wzmacniają lojalność klientów poprzez storytelling, a ich sukces potęgują reklamy płatne oraz skuteczny remarketing.
4. Influencer marketing
Z social mediami wiąże się też stosunkowa nowa, ale niezwykle skuteczna forma promocji i kanał dotarcia do potencjalnych odbiorców, którym jest współpraca z influencerami oraz ambasadorami marki. Aktualnie klienci szybciej zaufają obserwowanemu przez nich twórcy internetowemu, który codziennie tworzy z nimi relacje poprzez interakcje na swoich profilach, niż marce, której zależy głównie na sprzedaży.
Kluczem jest dobór odpowiedniej osoby, która będzie autentycznie pasowała do marki i jej wartości. Co ciekawe, jak wynika z badań Influencer Marketing Hub, w 2023 roku firmy wydawały średnio 21% swoich budżetów marketingowych na kampanie z influencerami.
5. E-mail marketing
Chociaż e-mail marketing ma już swoje lata, wciąż pozostaje jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami. Jest szczególnie przydatny w budowaniu relacji długoterminowych i utrzymywaniu kontaktu z klientami.
Szacunkowo średni zwrot z inwestycji (ROI) w e-mail marketingu może wynosić aż 36:1, co oznacza, że na każde wydane 1 dolar, firmy mogą oczekiwać 36 dolarów zysku.
Dobrym przykładem są tutaj wszelkie firmy, które skutecznie wykorzystują e-mail marketing do personalizacji oferty i przypominania klientom o produktach, które mogą ich zainteresować na podstawie wcześniejszych zakupów. Tym bardziej, gdy dołączają do tego interesujące newslettery oraz dopasowane do odbiorców treści.
Podsumowanie
Bez dwóch zdań promocja firmy w internecie to szerokie pole możliwości. Ważne jednak, aby dostosować strategię do potrzeb firmy i jej grupy docelowej, a także podejść do realizacji działań z konkretnym planem i ustalonymi celami. Co istotne, to też fakt, że nie musimy decydować się tylko na jeden kanał. Dywersyfikacja sposobów na dotarcie do odbiorcy jest wręcz wskazane. Największe sukcesy osiągają te marki, które łączą kilka kanałów, tworząc spójne i angażujące kampanie, więc warto próbować różnych podejść. Dodatkowo należy pamiętać o analizowaniu wyników na bieżąco i dostosowywaniu podejmowanych działań, tak aby reagować i efektywnie dostosowywać się do swoich klientów.
Więcej o możliwościach, jakie niesie ze sobą digital marketing, dowiesz się na stronie https://www.mbridge.pl/.
Komentarze